Het belang van gedeelde ervaringen

In mijn artikelen en in de MasterClass-serie deel ik veel verhalen van andere introverten professionals. Soms met naam en toenaam.

Andere keren anoniem.

Ik doe verslag van waar ze tegenaan lopen in hun werk. Ik beschrijf hun moeilijkheden, maar ook hoe ze stap-voor-stap een succesvolle aanpak ontwikkelen om hun invloed en zichtbaarheid te vergroten.

Zonder zichzelf te forceren of extravert voor te doen.

Ik ben hier zo’n zeven jaar geleden mee gestart.

Introversie werd toen nog echt als iets negatiefs gezien.

Ook waren er toen nog weinig introverte rolmodellen om je aan te spiegelen.

Veel introverte professionals vonden het daarom ook moeilijk om zich voor te stellen hoe je succesvol kunt zijn op een manier die bij je past als introvert.

Er bestond toen alleen het beeld van de succesvolle extravert.

Dit is ook de reden dat veel introverten met liefde hun verhaal willen delen, als ik daarnaar vraag.

Juist ook omdat ze ook zoveel hebben aan de verhalen van anderen.

Door hun verhaal te delen hopen ze hetzelfde voor anderen te betekenen.

Dit ontroert me elke keer weer. En helemaal als iemand dat verhaal dan ook weer met zijn netwerk deelt.

Dat laatste deed Oscar.

Hij deelde het verhaal van Dorien op Linkedin. Beleidsadviseur Dorien voelde zich regelmatig ondergesneeuwd door een aantal extraverte collega’s. Het werd haar bijna te veel. In een artikel in de Intermediar vertelt ze hoe ze ermee om leerde gaan.

Oscar scheef zijn eigen ervaringen erbij.

Is dat niet geweldig?

Hartelijke groet,

Marloes

P.S. Je kunt hier het hele verhaal van Dorien lezen.