Slim gebruik van voicemail bij solliciteren
Voicemail. Dat is superhandig en heel effectief als je het op de juiste manier inzet. Ook bij solliciteren. Maar het kan soms stress geven. Dat merkte ik aan Tessa met wie ik samen een telefoongesprek voorbereidde voor een vacature waar ze graag op wilde solliciteren. Het was niet zozeer dat ze zich liet overrompelen door de piep, zoals veel mensen. Die pas als ze de piep horen, nadenken over wat ze willen zeggen. Ze had die situatie al voorbereid in haar hoofd. Ze wist precies wat ze zou zeggen als ze de voicemail aan de telefoon kreeg. Nee, wat ze spannend vond, was het moment dat iemand terugbelde naar aanleiding van haar voicemail. Uit eerdere ervaring wist ze dat ze dan vaak heel erg moest schakelen, en door de spanning niet meer helder had wat ze wilde zeggen en vragen. Waardoor ze begon te hakkelen en snel het gesprek afrondde. Door deze vervelende ervaring zag ze maar twee mogelijkheden. Ze wachtte de hele dag bij de telefoon met haar papieren en aantekeningen naast zich. Of ze belde niet en schreef gewoon haar sollicitatiebrief. Haar voorkeur ging duidelijk naar het laatste uit, omdat dit veel minder spanning gaf. Mijn ervaring is dat het niet inspreken van een voicemail, uit angst voor het telefoontje dat je misschien terug krijgt, een gemiste kans is. Als het eerste contact namelijk soepel verloopt, is de kans groter dat je op gesprek wordt uitgenodigd. Ik nodigde Tessa uit om samen te bekijken hoe ze het gesprek zo zou kunnen vormgeven dat ze kon ontspannen. We onderzochten samen:
- Hoe ze een gesprekssituatie kon creëren waarin ze een gelijkwaardige gesprekspartner was. Dit kon door het gesprek te zien als een eerste mogelijkheid om te ontdekken of de sfeer in het bedrijf of organisatie bij haar paste en of de functie aansloot bij haar natuurlijke voorsprong als introvert.
- Hoe ze ervoor kon zorgen dat ze niet eindeloos bij de telefoon hoefde te wachten als ze de voicemail had ingesproken. Dat kon door aan te geven wanneer ze wel en niet bereikbaar was.
- Wat kon ze doen als ze iemand haar toch onverwachts belde. Onze eerste oplossing was om gewoon niet op te nemen. Maar Tessa gaf aan dat dit niet goed voelde. We hebben vervolgens onderzocht wat ze kon zeggen om het heel natuurlijk te maken dat ze even moest schakelen. Op zo’n manier dat de ander haar reactie zelfs zag als een uiting van haar deskundigheid.