Koud bellen: een koud kunstje?

Een introverte ondernemer vertelde mij onlangs dat ze de MasterClass van deze maand over bellen naar vreemden had gebruikt voor het koud bellen naar potentiële klanten.

Koud bellen betekent dat je belt naar een potentiële klant die je niet kent en die jou ook niet kent met als doel om te verkopen.

Koud bellen wordt vaak gezien als de meest moeilijke vorm van verkopen omdat je nog geen enkele relatie hebt met degene die je belt. De kans op succes is daardoor laag.

De introverte ondernemer had mede op basis van de MasterClass een aanpak voor het bellen ontwikkeld die heel natuurlijk en prettig was. En niet alleen voor haar, maar ook voor haar gesprekspartners aan de andere kant van de lijn. Die vonden het fijn om met haar te praten.

Trots liet ze weten dat ze op basis van haar nieuwe aanpak een aantal mooie opdrachten had gekregen aan het einde van elk telefoongesprek.

Niet alleen ondernemers doen aan koud bellen

Ook als introverte professional zijn er vaak situaties waarin je moet bellen naar iemand die je (nog) niet kent met een vraag of verzoek.

Misschien bel je niet voor een opdracht zoals de introverte ondernemer, maar wil je bijvoorbeeld wel de medewerking van degene die je belt, een financiële investering, aandacht, expertise of tijd.

Dit voelt vaak ongemakkelijk omdat er (nog) geen relatie is met degene met wie je moet bellen. En je toch al een verzoek hebt.

Voor veel introverten voelt dit zo oncomfortabel dat ze het bellen uitstellen.

Als dit voor jou ook geldt, dan raad ik je aan om te onderzoeken of de MasterClass ‘bellen naar vreemden’ iets voor je is.

Wat ik je leer in deze Masterclass is onder andere:

  • De juiste focus aan te brengen in het gesprek waardoor jij ontspant en het gemakkelijk wordt om de telefoon te pakken.
  • Het gesprek op te delen in stappen zodat je jouw gesprekspartner meeneemt in jouw verhaal en het helder is wat je wil zonder je te verliezen in details.
  • Hoe je in het gesprek eenvoudig de balans tussen vragen en geven herstelt zodat jij je niet langer oncomfortabel hoeft te voelen over je verzoek of vraag (vaak geef je veel meer dan je denkt, maar ben je hier niet bewust van).

Meer informatie over de MasterClass en de MasterClass-serie

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen?

Meer Lezen?