Eén van de grootste struikelblokken bij verkopen, ben je vaak zelf.Of beter gezegd, jouw
innerlijke criticus.De innerlijke
criticus heeft namelijk vaak een totaal verkeerd beeld van wat succesvol verkopen voor jou als
introvert betekent.Het beeld van verkopen dat de meeste innerlijke critici hebben van verkopen is gebaseerd op het extraverte beeld van verkopen. Dat is: een overdonderende pitch houden, veel praten en duwen.Daardoor zal jouw innerlijke criticus overal bewijs vinden dat je een slechte
verkoper bent.Als mensen niet meteen 'ja' zeggen tegen jouw voorstel of aanbod, dan zal jouw innerlijke criticus dit meteen tegen je gebruiken.Ook als gesprekspartners een
vraag stellen over wat je net vertelt hebt, kiest de innerlijke criticus vaak frontaal de aanval.Jij hebt gefaald, want het blijkbaar niet goed uitgelegd. Anders had je immers geen
vragen gekregen. Daardoor twijfelen mensen nu aan jouw voorstel.Als mensen met bezwaren komen, is dat helemaal kolen op het vuur van de innerlijke criticus.Zo kun je in een sollicitatiegesprek de vraag krijgen of je wel
ad rem genoeg bent voor de functie. In zo’ geval gaat de innerlijke criticus meestal helemaal los.Het resultaat kan zijn dat je zoveel spanning ervaart, dat je blokkeert. Je komt niet meer goed uit de verf. Of je trekt je terug en geeft het op.
Heb jij een innerlijke criticus die ook zo sterk reageert in dit soort situaties?
Dan is het belangrijk is om een realistisch beeld van verkopen te ontwikkelen.Want het beeld dat veel innerlijke critici namelijk hebben van succesvol verkopen, klopt niet.Uit onderzoek blijkt dat de extraverte manier juist niet werkt: een overdonderde pitch, het gesprek overheersen en
druk uitoefenen, geeft de slechtste resultaten.*Dus tijd om dat idee los te laten. En op zoek te gaan naar een manier van verkopen die natuurlijk voelt, en waarmee je succesvol bent als introvert.Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, dan kan ik de MasterClass-serie aanraden.In de MasterClass over verkopen ontdek je hoe je als introvert jezelf verkoopt in een sollicitatiegesprek. Ook leer je hoe je een idee in een overleg overtuigend brengt. En hoe je een product in een verkoopgesprek aan de man brengt op een manier die prettig is voor iedereen.Ik merk elke keer weer dat introverten die deze tips toepassen gemakkelijker zichzelf, hun idee of product verkopen. Ze gaan verkopen leuk vinden. Ze verheugen zich er zelfs op.Meer informatie over de MasterClass-serie vind je hier:
http://bit.ly/2qjjpjIHartelijke groet,Marloes
Meer artikelen lezen?
Schrijf je dan in voor de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt dan twee keer per week artikel in je mailbox met inspirerende verhalen over succesvolle introverten én tips hoe je succesvol bent als introvert op een manier die bij je past.
Je kunt je hier inschrijven. Je ontvangt dan ook het e-book 'Succesvol vergaderen voor Introverten'.
* Het onderzoek wordt geciteerd in het boek 'Verkocht' van Daniel Pink.
Marloes is onderwijskundige en traint introverte professionals hoe ze succesvol kunnen zijn in hun werk zonder zichzelf te forceren. Ze is zelf introvert. Sinds 2008 schrijft zij artikelen over hoe je als introvert succesvol kunt zijn op een manier die bij je past. Zij wordt inmiddels gezien als landelijk expert en regelmatig geïnterviewd door landelijke bladen als Intermediair, Opzij en Elsevier.