Waarom er vaak getwijfeld wordt aan de daadkracht van introverten

Introverten krijgen dikwijls te horen dat ze niet daadkrachtig zijn en nooit het initiatief nemen.

De waarheid is dat introverten van nature meestal ruimschoots over deze kwaliteiten beschikken. Hun daadkracht wordt alleen niet gezien door hun extraverte collega’s en leidinggevenden.

Dit komt omdat ze heel anders te werk gaan.

Dit overkwam ook Jan.

Met zijn toestemming deel ik zijn verhaal.

Jan is opzichter bij een grote woningbouwcoöperatie.

Hij is verantwoordelijk voor het contact met huurders en aannemers bij verbouwingen.

Vis in het water

Hij vertelde mij dat hij zich als een vis in het water voelt als hij problemen kan oplossen voor huurders.

Soms is het contact met bewoners in de eerste instantie moeizaam, maar dit schrikt hem nooit af.

Integendeel. Hij ziet het als een uitdaging om hun vertrouwen te winnen en een duurzame relatie op te bouwen.

Zo werd hij laatst in paniek opgebeld door een aannemer. De medewerkers van de aannemer moesten de volgende dag werkzaamheden verrichten bij een huurder.

De huurder weigerde de deur open te doen voor de werkmannen. Hij liet dat op een agressieve manier weten.

De aannemer vreesde voor een (fysiek) conflict. Maar hij was ook bang dat ze de deadline van het project niet gingen halen.

Geen aarzeling

Jan bedacht zich geen moment.

Hij stapte in de auto en reed naar de bewoner toe.

Hij vertelde daarover tegen mij:

‘Natuurlijk ben ik me wel bewust van het gevaar. Ik ken de huurder als een grote, sterke man die bedreigend kan overkomen. Maar echt bang ben ik nooit in zulke situaties.’

‘Ik vertrouw op zulke momenten altijd op mijn communicatievermogen.

Tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Hier ook. In ‘no-time’ beloofde de huurder om de werkmannen de volgende dag binnen te laten. Hij deed dit inderdaad ook netjes.‘

Zo had Jan allerlei verhalen over situaties waarin hij soms hardnekkige problemen van huurders oploste.

Juiste toon

Hij wist precies de juiste toon aan te slaan. Daardoor kregen ze vertrouwen in hem en wilden meewerken.

Huurders liepen vaak met hem weg omdat hij meteen actie ondernam.

Mensen voelden zich gehoord en serieus genomen.

Ik was onder de indruk van de daadkracht en het initiatief van Jan.

Je zou denken dat zijn aanpak en manier van communiceren erg gewaardeerd werd in zijn organisatie.

Zeker ook omdat hij een heel aantal problemen van huurders had opgelost. Zijn extraverte collega’s hadden hun handen al lang afgetrokken van deze huurders. Omdat zij hen te agressief, onmogelijk, of te moeilijk in de omgang vonden.

Hoe kan het dan dat zijn leidinggevende vond dat Jan geen daadkracht toonde?

Volgens collega’s en managers communiceerde hij weifelend en onzeker.

Ze misten pit bij Jan.

Hij kreeg dit zo vaak te horen tijdens functioneringsgesprekken dat hij dit helaas inmiddels zelf ook geloofde.

En dit had vervelende gevolgen voor Jan.

Want hoe meer druk hij voelde om net zo ad rem en krachtig te reageren als zijn extraverte collega’s, hoe onzekerder hij werd. Dat gaf veel spanning.

Soms blokkeerde hij zelfs helemaal. Dan zei hij nog minder tijdens een overleg of vergadering. Als hij wel wat zei, kwam het er aarzelend en onzeker uit.

Het is niet gek dat Jan dit overkwam.

Goede sprekers

Introverten zijn vaak goede sprekers, maar ze hebben wel eerst tijd nodig om alle informatie te verwerken en op een rijtje te zetten. In contact met huurders, richtte Jan zich altijd eerst op het opbouwen van een band en het begrijpen van het probleem vanuit het gezichtspunt van de huurder. Pas dan kwam hij met een oplossing of aanpak.

Huurders waarderen dit. Zij voelen zich gehoord. Of zoals sommigen zeiden: ‘eindelijk iemand die echt naar ons luistert’.

In interne vergaderingen met extraverte collega’s werd er altijd van Jan verwacht dat hij meteen reageerde en zijn mening klaar had.

Dit deden zijn extraverte collega’s ook en dit werd gezien als daadkrachtig en initiatiefrijk.

Meer tijd nodig

Omdat Jan vaak onvoldoende tijd kreeg om alle informatie op een rijtje te zetten, vond hij het echter lastig om iets te zeggen. Hij had meer tijd nodig om zijn mening te vormen.

Doordat hij druk voelde om toch te reageren, liep de spanning zo op, dat hij niet meer kon nadenken. Dan zweeg hij of hield een warrig verhaal.

Door de ontdekking dat hij in contact met huurders als vanzelf daadkrachtig optrad en op een natuurlijke manier initiatief nam, kwamen we erachter dat hij hier helemaal geen gebrek aan heeft.

Alleen heeft hij een heel andere vorm van voortvarendheid en actie ondernemen dan zijn extraverte collega’s. Als introvert haalde hij met zijn stijl goede resultaten bij de huurders. Ze voelden waardering voor zijn manier van communiceren. Hij zou er dus ook succes mee kunnen hebben bij zijn collega’s.

Toen we zicht hadden op zijn natuurlijke manier van communiceren als introvert, konden we de voorwaarden creëren om in overleg met zijn extraverte collega’s en leidinggevende ook goed uit de verf te komen.

Na dit enkele weken toegepast te hebben, vertelde Jan dat hij meer zelfvertrouwen ervaart in communicatie met collega’s. Als ze hem wat vragen, is zijn antwoord helder en to-the-point.

Toegang tot eigen manier van communiceren

Hij heeft weer toegang tot zijn eigen manier van communiceren. En hij overlegt net zo transparant en professioneel in vergaderingen met collega’s, als in gesprek met zijn huurders.

Zonder dat hij er veel moeite voor hoeft te doen.

Dit misverstand over daadkracht en initiatief nemen zie je ook terug bij verkopen en overtuigen.

Het beeld bestaat dat als je overtuigend wilt overkomen, je je extravert moet gedragen. Anders zou je geen effect bereiken.

Dit voelt echter voor veel introverten ongemakkelijk. Ze beginnen er vaak niet aan. Ze denken dat ze overtuigingskracht missen. Terwijl de meeste introverten alles in huis hebben om hun ideeën op een aansprekende en enthousiasmerende manier naar voren te brengen.

In de MasterClass-serie laat ik je zien hoe je door rekening te houden met jouw persoonlijke manier van denken, communiceren en besluiten nemen succesvol jezelf, een product of idee verkoopt. Zonder jezelf als introvert te forceren. Zelfs in een extraverte omgeving.

Zodat je net als Jan, duidelijk en overtuigend communiceert, op een manier die ook voor jou natuurlijk voelt.

Meer artikelen lezen?

Schrijf je dan in voor de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt dan twee keer per week artikel in je mailbox met inspirerende verhalen over succesvolle introverten én tips hoe je succesvol bent als introvert op een manier die bij je past.  Je kunt je hier inschrijven. Je ontvangt dan ook het e-book ‘Succesvol vergaderen voor Introverten’.