Hoe houd je als introvert je energie op peil? 5 tips

Duurt een werkweek voor jou soms net iets te lang? Zakt je productiviteit en energie aan het eind van de week?

Je bent niet de enige. Veel introverte professionals zijn vaak moe en overprikkeld na een lange werkweek.

Zeker als ze veel vergaderingen, gesprekken en bijeenkomsten hebben, werken in een kantoortuin en nauwelijks tijd hebben om gefocused aan een project te werken zonder gestoord te worden.

Voor een klein deel van de introverten vormt de vermoeidheid echt een belemmering om succesvol te zijn in hun werk ondanks hun talent, creativiteit en kennis van hun vakgebied.

Dit hoeft niet voor jou te gelden! Leer je werk zo te organiseren dat je energie op peil blijft gedurende de werkweek. Deze vijf tips helpen je daarbij.

1. Focus op jouw natuurlijke voorsprong

Richt jij je op het verbeteren van de dingen waar je minder goed in bent of juist op het ontwikkelen en inzetten waar je goed in bent? Het eerste kost je energie terwijl het tweede je juist energie geeft.

Een voorbeeld van mezelf. Ik leid graag gesprekken en bijeenkomsten. Dit is niet altijd zo geweest. Toen ik begon met werken vond ik het vreselijk. Ik kreeg steeds te horen dat ik krachtiger moest optreden als voorzitter. Dat ik mensen moest onderbreken in hun verhaal. Dat ik duidelijke grenzen moest stellen. Iets dat helemaal niet bij mij past. Na elke vergadering was ik uitgeput en voelde ik me ook nog eens slecht omdat ik niet aan de verwachtingen voldeed. Het duurde na zo’n overleg tijden voordat ik mijn energie weer op peil had.

Dit veranderde op het moment dat ik mijn creativiteit ging gebruiken om overlegvormen te ontwikkelen die voor mij gemakkelijk zijn om te leiden. Overleggen die aansluiten bij mijn natuurlijke manier om te structureren. De overleggen die ik nu leid verlopen over het algemeen soepel, deelnemers zijn betrokken en er wordt veel werk verzet.

Nu ben ik nog steeds moe na het leiden van een bijeenkomst, maar het is niet meer een uitputtingsslag zoals eerst.

Ik herstel veel sneller omdat de manier waarop ik een overleg leid veel meer aansluit bij mijn natuurlijke voorsprong.

Dit kun jij ook! Gebruik je creativiteit als introvert om na te gaan hoe je je werkzaamheden zo kunt inrichten dat het meer aansluit op jouw natuurlijke manier van werken en communiceren.

2. Werk dagelijks aan het realiseren van jouw idealen

Uit onderzoek blijkt dat introverten minder moe zijn als ze in een inspirerende omgeving werken die aansluit bij hun idealen.

Laten we eerlijk zijn: niet elke werkomgeving is even inspirerend. Probeer in je werk in ieder geval één ding te vinden waarin je gelooft en waar je van binnenuit moeite voor wilt doen. Geef daar voorrang aan boven alle andere werkzaamheden. Het resultaat dat je boekt in dat werk zal je zoveel energie geven dat je het andere werk met minder moeite doet.

3. Specialiseer je

Als introvert duurt het even voordat je op gang komt bij een nieuw project of onderwerp. Je wilt zaken goed doordenken voordat je je ideeën met anderen deelt of beslissingen neemt. Het ontwikkelen van een visie kost tijd. Als je echter eenmaal zover bent dan is de rest bij wijze van spreken een peulenschilletje.

Soms vergelijk ik de manier van werken van introverten wel met een diesteltrein. Het kost tijd om op gang te komen. Maar als je eenmaal op gang bent dan krijg je steeds meer snelheid.

Door je te specialiseren begin je niet steeds opnieuw. Je hebt de kennis al die nodig is waardoor je in beweging bent. Werken kost dan veel minder energie.

4. Leer omgaan met je innerlijke criticus

Je innerlijke criticus is dat kleine stemmetje in je hoofd dat voortdurend commentaar levert op jouw handelen. Bij veel introverten is deze stem dominant en dwingend. Het is een stem die veel energie vraagt. Niet alleen overdag, maar soms houdt de innerlijke criticus jou ook ‘s nachts wakker met al zijn kritiek en doemscenario’s. Leren omgaan met deze stem in jezelf levert je veel energie op, alleen al doordat je een betere nachtrust krijgt.

5. Reserveer tijd om te reflecteren

Als introvert ben je van nature bezig om de samenhang te zien tussen wat je hoort, ervaart en leest. Je wilt er een kloppend verhaal van maken.

Als je een drukke dag hebt met veel bijeenkomsten en vergaderingen dan krijg je voortdurend nieuwe informatie.

Het kan dan veel energie kosten om de nieuwe informatie te verwerken, de samenhang te vinden en het complete plaatje te zien.

Zeker als er weinig tijd is tussen de bijeenkomsten, kunnen er op een gegeven moment zoveel losse eindjes in je hoofd zitten, dat je niet meer kunt focussen op wat er zich op dat moment voordoet.

Dit voorkom je door een aantal keren per dag alles wat er op dat moment speelt in je hoofd op papier te zetten. Als jouw gedachten, zorgen en ideeën op papier staan, is het veel gemakkelijker om overzicht te krijgen.

In dit artikel, vind je een handige en snelle manier om al schrijvend overzicht te krijgen in 2 stappen.

Tot slot

Aan de hand van deze tips kun je ontdekken hoe je jouw werk anders kunt organiseren of nog beter kunt organiseren zodat je energie op peil blijft, ook aan het eind van een lange werkweek.

Laat je me weten wat je ervaringen zijn?

Meer Lezen?