Follow us to receive the latest news!
Follow us to receive the latest news!
<:optin-form-placeholder>
Ontdek de introverte verkoper in jezelf
Eén van de grootste struikelblokken bij verkopen, ben je vaak zelf.
Of beter gezegd, jouw innerlijke criticus.
De innerlijke criticus heeft namelijk vaak een totaal verkeerd beeld van wat succesvol verkopen voor jou als introvert betekent.
Het beeld van verkopen dat de meeste innerlijke critici hebben van verkopen is gebaseerd op het extraverte beeld van verkopen. Dat is: een overdonderende pitch houden, veel praten en duwen.
Daardoor zal jouw innerlijke criticus overal bewijs vinden dat je een slechte verkoper bent.
Als mensen niet meteen 'ja' zeggen tegen jouw voorstel of aanbod, dan zal jouw innerlijke criticus dit meteen tegen je gebruiken.
Ook als gesprekspartners een vraag stellen over wat je net vertelt hebt, kiest de innerlijke criticus vaak frontaal de aanval.
Jij hebt gefaald, want het blijkbaar niet goed uitgelegd. Anders had je immers geen vragen gekregen. Daardoor twijfelen mensen nu aan jouw voorstel.
Als mensen met bezwaren komen, is dat helemaal kolen op het vuur van de innerlijke criticus.
Zo kun je in een sollicitatiegesprek de vraag krijgen of je wel ad rem genoeg bent voor de functie. In zo’ geval gaat de innerlijke criticus meestal helemaal los.
Het resultaat kan zijn dat je zoveel spanning ervaart, dat je blokkeert. Je komt niet meer goed uit de verf. Of je trekt je terug en geeft het op.
Reactie plaatsen