Enkele maanden geleden gaf ik een presentatie voor een grote landelijke organisatie over hoe introverten en extraverten beter kunnen samenwerken.
Ik probeer mijn presentaties altijd zo vorm te geven dat ik niet alleen aan het woord ben, maar er ook ruimte is voor interactie.
Ik geloof namelijk dat een workshop veel rijker en waardevoller is als mensen hun ervaringen delen.
In deze workshop kwam het gesprek echter nauwelijks op gang. Er was maar één persoon die echt reageerde op mijn vragen. De rest humde wat of antwoordde slechts met ‘ja’ of ‘nee’.
Ik had geen idee wat hiervan de oorzaak was.
Ik overwoog verschillende opties.
Optie 1: het was te warm
Ik had het erg warm. Wellicht hadden de deelnemers het net zo warm als ik.
En konden ze zich daarom moeilijk concentreren?
Toen ik echter suggereerde of het handig was om een raam open te zetten, reageerden de meeste negatief. Zij hadden het helemaal niet warm en waren bang dat ze het te koud kregen met de ramen open.
Dit kon het niet zijn.
Optie 2: ik sloot onvoldoende aan met mijn verhaal
Ik vroeg me af of mijn verhaal misschien niet voldoende aansloot op de deelnemers waardoor ze lastig konden reageren.
Toch zag ik mensen vol herkenning knikken tijdens mijn verhaal. En ook in de pauze kwamen mensen naar me toe dat ze de workshop interessant vonden en stelden mij vragen over de stof.
Dit kon het dus ook niet zijn.
Dit was de werkelijke reden
Pas op driekwart van de presentatie kwam ik achter de reden waarom mensen nauwelijks reageerden.
De enige man die wel actief reageerde op mijn vragen, bleek één van de directeuren van de organisatie te zijn. Niemand had mij verteld dat hij ook bij de workshop aanwezig zou zijn.
Deelnemers aan de workshop waren bang om iets geks te zeggen waar de directeur bij zat. Ze waren bang om een negatieve indruk bij hem achter te laten.
Ze wilden een goede indruk op hem maken, maar wisten niet hoe. Daarom hielden ze hun mond.
Dit komt vaak voor. Zodra iemand hoger in de hiërarchie aanwezig is, of dit nu een leidinggevende, bestuurder of directeur is, ontstaat er spanning. Je wordt voorzichtig in wat je zegt. Je wikt en weegt jouw woorden op een weegschaal omdat je bang bent om geen goede indruk te maken.
‘Goede indruk–stress’
Als dit jou ook vaker overkomt bij mensen die hoger in de hiërarchie staan, dan heb jij last van wat ik ook wel ‘goede indruk–stress’ noem.
Je wilt dan graag een goede indruk maken, maar weet niet precies hoe. En dat levert spanning op. Vaak meer spanning nog dan je in andere spreeksituaties ervaart.
Dit komt omdat een negatieve beoordeling van bijvoorbeeld jouw leidinggevende of directeur vervelende consequenties kan hebben.
‘Goede indruk-stress’ is een veel voorkomend fenomeen
Heel menselijk ook. Maar wel lastig!
Want vaak wordt je zo voorzichtig in wat je zegt, dat je uiteindelijk vaak niets inbrengt.
Waardoor je geen goede indruk achter laat. En laat dit nu net iets zijn wat je juist wilt voorkomen.
De eerste stap om voorbij ‘goede indruk-stress‘ te komen is dat je het leert herkennen. Ik hoop dat dit artikel daaraan bijdraagt.
De tweede stap is een aanpak ontwikkelen waardoor je ‘goede indruk-stress’ kunt hanteren en goed uit de verf komt in gesprekken en overleggen. Ongeacht of jouw leidinggevende, directeur of bestuurder aanwezig is.
Eén van de manieren om ‘goede indruk-stress’ te leren hanteren, is het volgen van de MasterClass van deze maand over omgaan met leidinggevenden. Je leert in deze MasterClass onder meer het volgende:
- Hoe je op een eenvoudige manier minder spanning ervaart in gesprek met jouw leidinggevende (hint: deze tip is echt zo simpel en voor de hand liggend dat bijna iedereen het over het hoofd ziet).
- Hoe je snel het gevoel van regie terugkrijgt in gesprekken waar jouw leidinggevende bij aanwezig is. Dit werkt ook als jouw leidinggevende kort door de bocht is en heel stellig reageert.
- De vraag die je altijd paraat moet hebben als je een kritische extraverte leidinggevende hebt. Deze vraag zorgt ervoor dat je meteen kunt reageren op kritische opmerkingen en een krachtige indruk maakt.
- De 4 signalen waaraan je ‘goede aandacht-stress’ herkent.
- De sleutel om te stoppen met piekeren. Deze sleutel zorgt ervoor dat je niet meer tobt na afloop van een overleg of gesprek of je wel het juiste hebt gezegd en of je professioneel overkwam.
- Hoe je door een kleine focusverschuiving in een gesprek of overleg, ‘goede indruk-stress’ achter je kunt laten en jouw invloed op een natuurlijke manier vergroot.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen?
- Jouw betrokkenheid: de motor voor een krachtige presentatie
- Sollicitatiegesprekken: hoe bereid je dit voor als introvert?
- Wat jij als introvert kan leren over presenteren van de bloedvrezende chirurg?