arrow_drop_up arrow_drop_down

9 signalen dat je innerlijke criticus aan het werk is

Mijn eerste cliënt was een medisch specialist.

Door met hem te werken, zag ik met eigen ogen de negatieve invloed die de innerlijke criticus heeft op veel introverten.

En misschien ook wel op jou.

Als je een sterke innerlijke criticus hebt, dan belemmert je dit vaak als spreker, maar ook jouw zelfvertrouwen leidt eronder.

Dit was ook het geval bij de specialist.

Hij moest regelmatig presentaties geven aan andere specialisten en artsen in opleiding over zijn vakgebied.

Nooit tevreden

Ondanks dat de specialist het heerlijk vond om te praten over zijn vakgebied, gaf het spreken voor een grote groep hem veel spanning. Zowel vooraf, tijdens als na de presentatie.

Hij was nooit tevreden over hoe hij het had gedaan.

Of liever gezegd, zijn innerlijke criticus was niet tevreden.

Die vond dat wat hij vertelde niet interessant was voor de luisteraars. Niet relevant genoeg. En bovenal slaapverwekkend.

Als hij aan het woord was, dan wees de innerlijke criticus hem er fijntjes op welke mensen er begonnen te gapen en wazig voor zich uit zaten te staren.

Dit kwam, volgens de innerlijke criticus, omdat het saai was wat hij vertelde. Als hij niet snel zijn verhaal aan paste dan zou hij een hele slechte indruk maken bij de aanwezigen.

De specialist probeerde vervolgens het advies van zijn innerlijke criticus op te volgen. Alleen de spanning was dan vaak al zo hoog opgelopen dat hij nauwelijks meer kon nadenken.

Onzeker

Hij werd onzeker. Hij ging hakkelen en zijn presentaties gingen alle kanten op.

Door zijn kritiek en zijn dringende aansporing om de presentatie aan te passen, realiseerde de innerlijke criticus eigenlijk wat hij wilde voorkomen.

Jouw innerlijke criticus kan het je dus erg lastig maken in gesprekken, bijeenkomsten en presentaties.

Kritiek en hoge eisen

Door zijn voortdurende kritiek en hoge eisen aan jou zorgt hij voor veel spanning en een gevoel van onzekerheid.

Het vervelende is dat je vaak niet weet of hij aan het werk is.

Je voelt alleen enorme druk om het juiste te zeggen of te doen.

Hierdoor wacht je bijvoorbeeld vaak langer dan je wilt om het woord te nemen. Of je past je verhaal aan bij de minste of geringste signalen van jouw gesprekspartners.

De innerlijke criticus heeft meestal grote invloed op wat je zegt en ook wat je juist niet zegt.

Hij creëert een drempel voor jou als spreker. Ook zorgt hij vaak voor een gevoel van onzekerheid.

Hoe weet je nu dat hij aan het werk is?

Ik heb een lijst met signalen opgesteld.

9 signalen

  • In gesprekken en vergaderingen ben ik veel bezig met afwegen wat ik wil zeggen. Ik kan me daardoor soms moeilijk concentreren op wat anderen zeggen.
  • Ik neem vaak pas het woord als ik voldoende weet over het onderwerp en ik meer dan 100% zeker weet dat het klopt wat ik zeg. Anders aarzel ik of ik het wel zal inbrengen.
  • Ik maak mij na gesprekken of vergaderingen regelmatig druk of ik wel het juiste heb gezegd.
  • Ik kan vooraf erg opzien tegen bijeenkomsten of gesprekken. Ik maak me dan zorgen of ik wel goed uit de verf kom en overtuigend genoeg overkom.
  • Ik heb het pas goed gedaan als spreker als ik kort en krachtig iedereen weet te overtuigen van mijn ideeën.
  • Ik ben voorzichtig met vragen stellen. Als je teveel vragen stelt denken mensen namelijk dat je niet deskundig bent.
  • Ik ben bang dat ik dichtsla als ik kritische vragen en opmerkingen krijg in een groep. Om dit te voorkomen ben ik meestal voorzichtig met wat ik zeg.
  • Ik ben me erg bewust van hoe mensen reageren op wat ik zeg. Ik ben gevoelig voor signalen van afkeuring. Ik blokkeer hierdoor.
  • Ik ben bang dat als alle ogen op mij gericht zijn dat ik dichtklap en niet goed overkom. Ik probeer daardoor zoveel mogelijk de aandacht te verleggen naar anderen.

Waarom is het nu zo belangrijk om dit te weten?

Het is belangrijk om jouw innerlijke criticus te herkennen en om te weten dat hij aan het werk is.

Wat je innerlijke criticus zegt voelt namelijk als de waarheid.

Terwijl dit vaak helemaal niet het geval is. Hierdoor neem je het klakkeloos over wat hij zegt. Je past vervolgens jouw verhaal aan, of besluit je mond te houden of voelt je onzeker. Terwijl dit vaak niet terecht is.

Dit was ook het geval bij de medisch specialist. Toen ik doorvroeg naar de omstandigheden van zijn presentatie, bleek dat de aanwezigen vaak al een 24-uurs dienst erop hadden zitten in het ziekenhuis.

Maar omdat ze het onderwerp zo interessant vonden, waren ze toch naar de presentatie gekomen.

Alleen als de lichten dan uitgingen voor de Powerpointpresentatie, dan voelden ze pas hoe moe ze eigenlijk waren. Ze begonnen dan te gapen en wazig te kijken.

Het had dus niets te maken of ze het interessant vonden wat de medisch specialist vertelde.

De eerste stap om de innerlijke criticus te temmen

Voel jij je regelmatig onzeker, dan is er een grote kans dat je een sterke innerlijke criticus hebt. De eerste stap om hem te temmen en er minder last van te hebben, is om hem te herkennen en te weten welke strategieën hij inzet.

Hulp

Wil je hier hulp bij dan kan ik je de MasterClass-serie aanraden en dan met name de MasterClass die gaat over het temmen van de innerlijke criticus. In de MasterClass leer ik je de 6 strategieën die elke innerlijke criticus inzet en voor veel spanning en onzekerheid zorgt. Ook geef ik je tips hoe je de innerlijke criticus temt en zijn invloed vermindert.

Meer informatie over de MasterClass-serie vind je hier:

http://bit.ly/2qjjpjI

Over de schrijver
Marloes is onderwijskundige en traint introverte professionals hoe ze succesvol kunnen zijn in hun werk zonder zichzelf te forceren. Ze is zelf introvert. Sinds 2008 schrijft zij artikelen over hoe je als introvert succesvol kunt zijn op een manier die bij je past. Zij wordt inmiddels gezien als landelijk expert en regelmatig geïnterviewd door landelijke bladen als Intermediair, Opzij en Elsevier.
Reactie plaatsen

Cookies