Annefleur werkt als servicemanager bij een groot internationaal zuivelbedrijf. Ze ondersteunt werknemers bij digitaal werken. Zo staat ze vaak managementassistenten bij die online conferenties organiseren.
Hoewel ze blij is met haar werk, vindt ze het lastig om zich staande te houden als introvert in de organisatie.
Ze vertelt: ‘Er is in de organisatie vooral aandacht voor extraverte eigenschappen. Mensen die achter de schermen werken zoals ik, worden veel minder gewaardeerd.
Dit zie ik ook terug in de jaarlijkse beoordeling. Je wordt maar voor 10% beoordeeld op jouw resultaten en voor 90% op hoe zichtbaar je bent.
Mensen die zich goed kunnen profileren krijgen alle leuke baantjes.’
Dit demotiveert Annefleur
Dit is ook één van de redenen waarom ze start met een individuele training bij de Succesvolle Introvert.
Ze wil kijken hoe ze haar zichtbaarheid kan vergroten in de organisatie op een manier die natuurlijk voelt. En als dit niet lukt op zoek te gaan naar een nieuwe baan waar haar introverte manier van werken meer gewaardeerd wordt.
Profileren op inhoud
Voor veel introverten geldt dat hun beeld van wat het betekent om jezelf te profileren is afgeleid van wat ze sommige van hun extraverte collega’s zien doen.
Die vertellen bijvoorbeeld meeslepende verhalen waar ze zelf de hoofdrol in spelen. Dit stuit veel introverten tegen de borst.
Het voelt zo onnatuurlijk om dit te doen. En als deze manier van profileren ook nog eens aangemoedigd wordt door de werkomgeving, kan dit heel frustrerend zijn.
Het is dan soms moeilijk om te zien dat er ook nog een andere manier van jezelf profileren is die veel dichter bij jou als introvert ligt.
Natuurlijk invloedrijk
Bij deze manier van profileren zijn er twee uitgangspunten belangrijk:
- Het moet natuurlijk voelen en passen bij jouw natuurlijke voorsprong en manier van werken als introvert.
- Het moet waarde toevoegen. Dus niet alleen profileren om het profileren zelf. Mensen moeten er wat aan hebben.
Maar hoe ontwikkel je nu een manier van profileren die voldoet aan deze twee uitgangspunten?
Grofweg doorloop ik met cliënten altijd de volgende stappen:
Stap 1: hoe wil je graag dat mensen jou benaderen en waarvoor?
Dit is de stap die veel introverte professionals overslaan als ze nadenken over hoe ze hun zichtbaarheid kunnen vergroten.
Terwijl het de meest essentiële stap is voor introverten om zich op een natuurlijke manier te profileren. Als je weet bij welke taken je wilt dat mensen aan jou denken, dan geeft je dit richting en houvast.
Toen ik met Annefleur hier naar keek ontdekte ze dat ze graag wilde dat als mensen hulp nodig hadden met het organiseren van digitale conferenties ze automatisch aan haar dachten. Het liefst twee weken voorafgaand aan de digitale conferentie.
Het was voor haar heel onprettig als een managementassistent een uur voor de conferentie in paniek opbelde dat het niet lukte omdat ze dan weinig meer kon betekenen.
Stap 2: ontdek jouw natuurlijke voorsprong
Als tweede keken we naar haar natuurlijke voorsprong als introvert.
Annefleur blijkt een ster in het aanbrengen van helderheid en structuur in ingewikkelde projecten met diverse medewerkers, belanghebbenden en experts.
Ze is in staat om iedereen op een natuurlijke manier mee te nemen in het proces zodat dit soepel verloopt. Of het nu gaat om een ingewikkelde update van een website of het doorontwikkelen van een applicatie.
Ze weet steeds samen met betrokkenen het gewenste eindresultaat te bereiken zonder obstakels en binnen de tijd.
Om dit proces te leiden is het voor haar wel heel belangrijk om eerst te weten hoe iedereen het einddoel voor zich ziet, maar ook wat de randvoorwaarden zijn: zoals wat er al is, de deadline, het budget enz. Dit heeft ze nodig om alles soepel te laten verlopen.
Stap 3: toepassen
Toen we haar natuurlijke voorsprong als introvert in kaart gebracht hadden, gingen we op zoek naar creatieve manieren om haar zichtbaarheid te vergroten die past bij haar natuurlijke voorsprong.
Hoe dit er precies uitziet is voor iedere introvert anders.
Dit hangt ook voor een groot deel af van jouw natuurlijke voorsprong als introvert.
Creatieve aanpak voor reguliere werkzaamheden
Bij Annefleur keken we bijvoorbeeld naar haar reguliere werkzaamheden zoals telefoontjes die ze kreeg, trainingen die ze moest verzorgen en bijeenkomsten die ze bijwoonde als deelnemer.
Ze ontving bijvoorbeeld vaak telefoon van mensen die een probleem hadden met een bepaald ICT-applicatie.
Ik hielp haar om de gesprekken zo te structureren dat het aansloot bij haar natuurlijke voorsprong. Hierdoor was het gemakkelijk om snel tot de kern te komen in het gesprek, maar ook om zich te profileren.
Ook keken we hoe ze een training die ze verzorgde voor managementassistenten en HR-medewerkers kon gebruiken om haar netwerk te vergroten, zonder zich ongemakkelijk te voelen.
Ik leerde haar bijvoorbeeld het volgende:
- Wat ze kan doen in de voorbereiding van de training zodat de training waardevoller is voor deelnemers, terwijl ze tegelijkertijd haar netwerk uitbreidt. En ze voor zichzelf de condities creëert om goed uit de verf te komen als spreker.
- Hoe ze de documenten voor de training zo vormgeeft, dat managementassistenten in de voorbereiding haar tijdig benaderen voor hulp.
Meer zelfvertrouwen
Voor bijna al haar werkzaamheden ontwikkelden we zo’n aanpak. Met resultaat.
Ze zegt hierover:
‘Ik ben zelfverzekerder sinds de training.
Ik heb mijn netwerk flink uitgebreid binnen de organisatie. Ik ben daardoor ook meer zichtbaar.
Mensen weten me nu goed te vinden.
Dit valt ook mijn leidinggevende en de zijne op. Die zijn heel enthousiast over mijn nieuwe manier van werken. Ze zien het verschil.
Het mooie is, is dat deze nieuwe manier van werken, heel dicht bij mij ligt omdat het gebaseerd is op mijn natuurlijke voorsprong als introvert. Ik vind mijn werk daardoor ook een stuk leuker.
Dus ja, ik heb een manier van profileren gevonden die natuurlijk voelt en waarbij ik echt waarde lever. Echt super!
Daar ben ik heel blij mee. Het plezier in mijn werk is terug. Ik denk dat ik hier dus nog maar even blijf :-).’