arrow_drop_up arrow_drop_down

Op het moment dat Roelie met vijf mensen in een gesprek zit over mogelijke promotie, gebeurt het. Ze raakt in de war van de ogen die op haar gericht zijn en de blikken die over en weer gaan en gaat op slot. Kritische gedachten nemen haar in beslag. Eén gedachte overheerst: nu val ik door de mand. Ze voelt een enorme schaamte die bezit van haar neemt.
Inmiddels is het een jaar geleden  dat haar dit overkwam en zijn de scherpe kantjes ervan af. Maar het is haar lang bezig blijven houden. Wat er was gebeurd. Waarom het gegaan was zoals het ging.

Ze voelde zich tekortschieten. Begreep zichzelf niet. En schaamde zich intens, elke keer als ze eraan terugdacht.

Tot ze tijdens een vakantie waarin ze twee weken lang in haar eentje aan het kamperen was in de regen, in een tijdschrift een artikel las over introversie. Dat artikel deed haar blik kantelen: ze ontdekte dat ze introvert was en zich daarvoor niet hoefde te schamen.

Het zette haar op het spoor van De Succesvolle Introvert. Ze besloot een Persoonlijke Actiesessie bij Marloes te doen. Met als doel om handvatten te krijgen voor het voeren van spannende gesprekken.

Beweging

Roelie is een zeer gewaardeerde docente op een middelbare school. Naast de lessen die ze geeft, coacht ze collega-docenten. Ze kan goed luisteren, voelt anderen aan en helpt hen graag om tot hun recht te komen. Dat geeft haar energie. In de combinatie van lesgeven en coachen kan ze haar talenten volop benutten.

De afgelopen jaren heeft Roelie op verschillende manieren aan haar persoonlijke ontwikkeling gewerkt. Ze schoolde zich tot coach en verdiepte zich in diverse methodieken.
Maar in de Persoonlijke Actiesessie bij Marloes gebeurde er iets anders dan ze gewend was.

‘In de opleiding en trainingen die ik volgde, werd er veel gepsychologiseerd. Dat deed Marloes helemaal niet. Door die dag met haar is de psychologisering van mijn moeite met bepaalde gesprekken af gegaan. Het heeft een andere dimensie gekregen, minder slachtofferig, minder zielig.’

Marloes legde haar uit welke mechanismen er in werking treden als je als introvert in groepen spreekt. En samen met Roelie onderzocht zij wanneer Roelie daar last van had en hoe dat voor haar werkte. Door deze aanpak kon Roelie er objectiever naar kijken. En leerde ze nieuwe manieren om ermee om te gaan.

‘Daardoor heb ik meer kracht om voor mezelf te gaan staan. Niet langer met gebogen schouders, maar rechtop.’ En dat heeft effect op haar werk.

In de praktijk

Vorige week gaf ze een presentatie voor het voltallige personeel van de school, rond de 125 mensen. Vroeger maakte ze in zo’n situatie een grapje en bagatelliseerde ze wat ze te vertellen had.

Nu wilde ze het anders doen, door een serieus verhaal te houden en ervoor te staan. Want ze wilde duidelijk maken wat ze te bieden had. En de drempel om naar haar toe te komen voor coaching, zo laag mogelijk houden.

Ze bereidde zich grondig voor en vertelde rustig haar verhaal.

Naderhand kwam een collega naar haar toe en zei: ‘Wat een fijn verhaal had jij. Het was zo duidelijk en ik voel me nu echt vrij om naar je toe te komen.’
Ze had haar doel bereikt.

Bij jezelf blijven

Roelie heeft door de Actiesessie veel over zichzelf geleerd. ‘Het was al duizend keer tegen mij gezegd: je moet leren bij jezelf te blijven. Maar nu kan ik het zelf ervaren.
Voor mij is ‘bij jezelf blijven’: ondanks wat de kritische stem in mijzelf zegt en ondanks wat andere mensen zeggen, de dingen te doen zoals ik denk dat ik ze moet doen. Want dan werkt het voor mij.’

Ze weet nu bijvoorbeeld dat ze echt wel voor groepen durft te staan, als ze maar een verhaal heeft. En dat een juiste voorbereiding daarbij cruciaal is.

‘Ik heb het nodig om te weten in welke ‘film’ ik terechtkom en wat er van mij verwacht wordt. Zodat ik me kan voorbereiden en niet overvallen wordt op het moment zelf.

Als er weer zo’n gesprek komt als dat van vorig jaar, zal ik dat van tevoren aangeven. Ik weet nu dat ik die ruimte mag en kan nemen, dat dat niet raar is.’

Die gedachte geeft haar rust.

De volgende stap

Nu zij weet wat introversie inhoudt en hoe je ermee om kunt gaan, kijkt ze anders naar haar leerlingen.

‘Ik pik de introverte leerlingen er nu zo uit. En probeer hen te bieden wat ze nodig hebben om zich veilig te voelen.’

Nu wil ze binnen haar school aandacht voor introversie genereren. Zodat er meer begrip ontstaat voor introverte leerlingen en docenten. En zij beter weten hoe ze met hun introversie om kunnen gaan.

‘Want de rust die ik ervaar, die gun ik anderen ook.’

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen?

Trainingen voor Introverte Professionals

Leer hoe jij jouw invloed vergroot in jouw werk zonder jezelf te forceren of extravert voor te doen.

Over de schrijver
Marloes is onderwijskundige en traint introverte professionals hoe ze succesvol kunnen zijn in hun werk zonder zichzelf te forceren. Ze is zelf introvert. Sinds 2008 schrijft zij artikelen over hoe je als introvert succesvol kunt zijn op een manier die bij je past. Zij wordt inmiddels gezien als landelijk expert en regelmatig geïnterviewd door landelijke bladen als Intermediair, Opzij en Elsevier.
Reactie plaatsen

Cookies