Natuurlijk bijdragen aan overleggen – het verhaal van Saskia

Tekst: Simone Veld

Het was een opmerking van haar leidinggevende die het verschil maakte. Die zei dat er van haar werd verwacht dat ze haar visie naar voren zou brengen in overleggen en dat ze dit vaak niet deed.

Saskia vond zelf ook dat ze niet goed uit de verf kwam. Soms wist ze niet wat ze moest zeggen. En vaak wilde ze wel wat zeggen maar wist ze niet hoe.

Dan sloeg ze dicht.

Naderhand wist ze wel precies wat ze naar voren had willen brengen. En als ze dan in kleinere kring vertelde wat ze had bedacht, werd iedereen enthousiast. Maar dan was het al te laat.

Ze baalde er al een tijdje van. In stilte. Het probleem speelde al langer. Anderhalf jaar geleden al was ze getest en had ze als feedback gekregen dat ze nog beter tot haar recht zou komen als ze meer in zichzelf zou geloven en haar verhaal zou kunnen doen.

Die opmerking kwam weer naar boven uit haar herinnering. Toen ze haar leidinggevende had gesproken, besloot ze dat het tijd was om het aan te pakken. Want ze realiseerde zich dat het niet alleen jammer was voor haarzelf, maar ook voor haar collega’s.

En uiteindelijk voor de samenleving, want ze werkt bij een provincie en ‘als overheid doe je het niet voor jezelf maar voor de maatschappij’.

Je punt maken

Saskia ging op zoek naar een training waarin ze zou leren om zich beter te uiten. Een training die bovendien op haar persoonlijk was afgestemd.

Ze keek bij verschillende opleidingsinstituten, maar de trainingen die ze vond, waren voor haar te algemeen. Toen dacht ze aan Marloes, die ze al een tijdje volgde nadat ze in een tijdschrift een artikel over haar en haar bedrijf had gelezen.

Haar training Je punt maken, ook als de spanning hoog oploopt kon wel eens precies zijn wat ze zocht. ‘De cursus gaat over jou als introvert en als professional. Dat gaf me een heel nieuwe blik op mijn functioneren.

Ik merkte al snel dat ik altijd gefocust was geweest op hoe extraverten functioneerden op mijn werk. En dat ik steeds het gevoel had dat ik vergeleken met hen tekortschoot.

Door de cursus is dat veranderd.’

Natuurlijke voorsprong

Het eerste wat ze leerde was wat haar natuurlijke voorsprong was. Meteen nadat ze de test hiervoor had gedaan, kreeg ze een rapport met de uitslag per mail toegestuurd.

Toen ze de eerste regels las, dacht ze: Ja, dit ben ik!

Uit de test bleek onder andere dat ze er een kei in is om mensen en dingen met elkaar verbinden.

Dat herkende ze. Ze weet altijd welke mensen met elkaar zouden moeten spreken om de ontwikkelingen een stap verder te brengen.

Het was een verademing om dit over zichzelf te lezen.

‘Het werd heel helder omschreven waar ik goed in ben. Gevoelsmatig wist ik dat wel, maar de test gaf er de juiste woorden aan. Daardoor kan ik het nu ook reproduceren.’

Met je natuurlijke blik bijdragen aan vergaderingen

Saskia leerde niet alleen haar natuurlijke talenten steeds beter kennen, maar ontdekte ook haar natuurlijke blik.

Ze ging steeds beter zien dat het niet vanzelfsprekend was om naar de wereld te kijken zoals zij dat deed. En dat anderen vaak dingen niet zagen die zij wel zag.

Saskia ziet letterlijk en figuurlijk heel veel. Alles wat er aan de hand is, wat er fysiek gebeurt en wat er tussen mensen gebeurt, neemt zij waar. Hoe mensen in een vergadering zitten bijvoorbeeld. Saskia ziet precies wie is afgehaakt, wie op het puntje van z’n stoel zit en welke partij aandacht nodig heeft omdat die anders afhaakt.

‘Vroeger vond ik dat zo logisch dat ik het niet waard vond om er een opmerking over te maken. Nu zie ik de waarde van mijn eigen blik en weet ik dat ik vanuit mijn perspectief een waardevolle bijdrage kan leveren.

Vroeger dacht ik altijd “O, nou moet ik iets slims zeggen over mijn vak” en dan sloeg ik dicht in een vergadering. Nu weet ik dat het ook iets kan zijn over menselijke verhoudingen.’

Dit was echt een eyeopener voor me,’ zegt ze zelf. ‘Nu zit ik veel ontspannener in een vergadering.

Ik weet nu: ik doe ertoe en mijn mening doet ertoe.’

Saskia heeft ook geleerd hoe ze zulke overleggen kan voorbereiden. Als ze bijvoorbeeld uitgenodigd wordt om bij te dragen aan een overleg, vraagt ze zich af: hoe kan mijn aanwezigheid hier zinvol zijn? Wat kan ik bijdragen?

Dit geeft haar langzamerhand steeds meer rust.

Blij

Ze is heel enthousiast over de training.

‘Het heeft mij persoonlijk veel opgeleverd. Het kostte veel tijd en de opdrachten waren soms best moeilijk, maar ook heel leuk om te doen.

En ik heb er zoveel van geleerd. Het was op een gegeven moment alsof het licht aanging.

Ik heb oog gekregen voor mijn kwaliteiten als introvert. En het is mij duidelijk geworden wat de waarde ervan is en dat je er impact mee hebt.

Ik heb gekregen waar ik op hoopte: ik heb mezelf beter leren kennen en heb nu de rust die ik nodig had om mijn bijdrage te kunnen leveren in vergaderingen en overleggen.’

Over de auteur Marloes Bouwmeester

Marloes is onderwijskundige en traint introverte professionals hoe ze succesvol kunnen zijn in hun werk zonder zichzelf te forceren. Ze is zelf introvert. Sinds 2008 schrijft zij artikelen over hoe je als introvert succesvol kunt zijn op een manier die bij je past. Zij wordt inmiddels gezien als landelijk expert en regelmatig geïnterviewd door landelijke bladen als Intermediair, Opzij en Elsevier.

follow me on:

Geef een reactie